
Oh, wat een (bewogen) jaar!
29 december 2022
Wat ga jij verwachten van Recruitment?
7 maart 2023Het belang van een goed ATS
Eerder deze maand schreef ik dat de NOS op de eerste werkdag van dit jaar al kopte met een artikel over de grote uitdagingen voor 2023 op de arbeidsmarkt. We gaan het niet alleen meer merken, maar nu ook daadwerkelijk beginnen te voelen. Voor zo ver dat nog niet het geval is geweest, want als je afgelopen jaar vanaf Schiphol het vliegtuig hebt genomen, dan zal je al ondervonden hebben wat de gevolgen van personeelstekorten kunnen zijn.
Ik ben er van overtuigd dat deze krapte voor jou als organisatie geen bedreiging hoeft te zijn, mits je jouw organisatie hier goed op voorbereid en dus op inspeelt. Termen als recruitment marketing, data, automation etc.; je hoort ze allemaal voorbij komen en ze zijn ook allemaal belangrijk. Maar welke rol kan een ATS ('recruitment systeem') vervullen en wat zijn eigenlijk de mogelijkheden van een goed functionerend ATS? Zijn die wel bekend en wordt dit benut?
Daar ga ik in deze blog graag dieper op in, waarbij ik graag een praktijk voorbeeld gebruik die aantoont wat de mogelijkheden en de te behalen resultaten zijn die je met een goed ingericht ATS kan bereiken.
In-house recruitment bij Picnic
Bijvoorbeeld de case van Picnic, welke begon in 2018. Toen zij door de extreem snelle organisatiegroei tegen de limieten van uitzendbureaus aanliepen, was het al snel duidelijk dat recruitment voortaan in-house moest worden gedaan. Twee jaar later (2020) is het hen gelukt de funnel van 0 naar 60.000 sollicitaties per jaar te laten groeien. En dat met een team van minder dan 5 FTE op recruitment!
Dit recruitmentproces bleek zo succesvol dankzij de nadruk op data, automatisering, een holistische aanpak van marketing, tot en met de selectie van kandidaten en de overtuiging dat het proces altijd kan worden vereenvoudigd voor de kandidaat. Door gebruik te maken van een goed functionerend ATS, in combinatie met zelfgebouwde campagnetooling, werd het probleem van snelle groei en gekoppelde schaalbaarheid van processen opgelost. Omdat elke stap wordt doorgemeten en met elkaar is verbonden, kan inmiddels het hele wervingsproces automatisch draaien. Door een zelfgebouwd biedingssysteem kon er makkelijk van 0 naar 10.000 sollicitaties per week worden opgeschaald om zo efficiënt mogelijk de hire targets te halen, voor toentertijd inmiddels meer dan 40 locaties in binnen- en buiten.
Hierdoor wisten zij de volgende resultaten te behalen;
- Time to hire gehalveerd
- CPH; reductie van 90% tov industry benchmark
- Kandidaten per recruiter: 20.000
- De mogelijkheid om in razend tempo meer dan 40 locaties te openen en automatisch te managen
Een gestroomlijnd recruitment proces
Deze case bevat een flexibele, schaalbare en efficiënte recruitment flow die tegelijkertijd persoonlijk is en meetbare resultaten oplevert. Hierdoor is de organisatie in staat om een van de snelst groeiende bedrijven te zijn zowel binnen als buiten Nederland. Als dat nu geen mooi voorbeeld is...
Bron: Recruitmenttech.nl





