
Het belang van een goed ATS
17 januari 2023
Het effect van AI op recruitment
18 april 2023Wat ga jij verwachten van Recruitment?
Recruitment... het is nog steeds voor veel mensen een erg breed begrip. Maar wel een
vakgebied wat steeds noodzakelijker en daarmee ‘populairder’ wordt met de nog steeds krappe
arbeidsmarkt. Bovendien zijn de vooruitzichten m.b.t. de krapte op de arbeidsmarkt de komende
jaren niet veel beter. Ik merk dat Recruitment voor veel mensen en organisaties ook een haast
ontastbaar begrip is, want wat moet je je hier nu precies bij voorstellen? En wat mag je ervan
verwachten?
Graag neem ik je daar een stukje in mee. Overigens, ik schrijf Recruitment bewust met een
hoofdletter want in mijn belevenis is het een vakgebied wat dat verdient. Net zoals Marketing,
Sales en HR. 😉
Want eerlijk, stel jij jezelf überhaupt weleens de vraag: ‘Wat ga ik eigenlijk verwachten van Recruitment
de komende jaren?’
Het antwoord is niet heel moeilijk, maar wel heel persoonlijk: Dat hangt allemaal af van wat jouw
of jullie behoefte is én gaat zijn. Heb je scherp hoe de groei er voor de komende periode uitziet?
Ook in FTE? En weet je wat je ongeveer kan verwachten qua (ongewenste) uitstroom?
Dit zijn namelijk factoren die direct invloed hebben op jouw wervingsbehoeften en daarmee jouw
strategie. Wat wordt de korte (1 tot 2 jaar) en de langere termijn (2 tot 5 jaar) visie op
Recruitment?
Recruitment is niet alleen een middel; het moet een doel dienen. Jij kan als organisatie zelf
bepalen wat je van Recruitment kan en mag verwachten, maar dan moet je wel jouw doelen
stellen. Maak deze SMART en zorg dat er voldoende aandacht en focus voor is. Ga van adhoc
werven naar strategisch werven. Bepaal jouw strategie en benoem de thema’s die jij als
organisatie daarbij belangrijk vindt.
Vergeet daarbij zeker niet het volgende:
- Employer Branding
- Referral Recruitment
- Jouw eigen sollicitatieproces
- Recruitment Marketing
- Het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit
- Het behoudt van je huidige medewerkers
- De ontwikkeling van je huidige medewerkers
- AI for Recruitment
Je zou er voor (wellicht onbewust) kunnen kiezen om hier niet actief mee aan de slag te gaan,
maar gezien de huidige arbeidsmarkt en de verwachting dat dit de komende jaren niet veel beter
zal worden raad ik dit niet aan. Want als je besluit helemaal niks te doen, dan zal je moeten
accepteren dat jouw uitdaging alleen maar groter en nijpender wordt. Daarmee verklein je
eigenlijk direct jouw succes op groei en ontwikkeling als organisatie en dat wil je simpelweg niet. We zien
namelijk de vergrijzing al een tijdje toenemen (1 op de 10 werknemers in Nederland is 60 jaar of
ouder en zal binnen nu en 7 jaar met pensioen gaan) en ook neemt het aantal parttimers alleen
maar toe…
Kortom: Wat ga jij van Recruitment verwachten de komende jaren?




